9 Ekim 2012 Salı

Andrei Rublev (1966) & Army of Shadows (1969)


Filmleri nasıl değerlendirmeli? İzlediğinizden anladığınız şeylerin oluşturduğu yekünlerle mi bir değer biçmelisiniz filmlere yoksa filmlerin "şunları şunları anlattım" dediklerine göre mi? Bu tip sorular her sinemaseverin aklında bir şekilde yer bulan sorular. İşte bu film tam olarak bu soruları hortlatan cinsten bir yapım. Çok zor, çok.

Ne yazık ki söylemem lazım. Bu film beni aşıyor. Aştı. Dahası şöyle ki, filmi hakkıyla anlayabilecek insan evladının olduğunu sanmıyorum. İlla ki yönetmen kaynaklı bilgiler olmalı yoksa olmaz, olamaz. Filmi tam anlamıyla anlamak imkansız!

Anladığım kadarıyla mükemmel. Aslında her film anladığımız kadarıyla var olur zihinlerimizde ama bu filmde belirtmek gerekiyor bu durumu. Zira gerçekten emin olamıyorsunuz anladığınız kadar olduğuna. O kadar yüce simgeler, o kadar engin imgeler var ki...

Mest olmuş olabilirim ama bunun sebebi anladıklarımın anlamadıklarımın yanında ufacık bir haşiye miktarınca olduğuna olan inancımdan kaynaklanıyor. Üzerine inceleme filan değil bildiğiniz koca koca kitap yazılacak bir film Andrei Rublev. Andrey Tarkovskiy'in en baba filmi olabilir. Çok üst bir film. Bu böyle gider :)

Kesinlikle çok kereler izlemek lazım bu filmi. Ben öyle yapıyorum, yapacağım. Siz de yapın :)

Az olduğunu biliyorum ama anlamadığım manalara puan veremem, şimdilik benim için gayet üst olan bir puan vereyim, her izlediğimde gerekli güncellemeleri yaparım :)

Andrei Rublev (1966) 8+ / 10




Sinema deyince, saf sinema desek daha doğru, aklıma gelen birkaç isimden biridir Jean-Pierre Melville. Ne zamandır güzel bir tekrarı hak ediyordu bu ulaşılmaz saflıktaki filmi. Bayram hediyesi olsun istedim, çok da güzel oldu hani :)

2. Dünya Savaşı yıllarındayız. Savaş dönemindeki baskıya verilen bir direniş izliyoruz. Ama farklı bir direniş. Detayına inmeyeyim ama sıfır klişeli bir direniş bu. Uçan kaçan ajanlar, atraksiyonlu kovalamaca sahneler, yağmur gibi yağan kovanlar... hiçbiri yok bu direnişte. Tek bir şey var; ajanların psikolojileri.

İngiliz türdeşleri kadar sağlam bir film. Gerçi bu biraz daha ileride gibi. Zira İngiliz türdeşlerinde, sadece senarist gerçek ajandı. Bunda ise hem senarist hem de yönetmen gerçek ajan ve gerçek olaylar üzerinden gidiyorlar film boyunca. Filmi inanılmaz kılan da bu zaten. Bu kadar gerçeklik, bu kadar safiyane bir şekilde nasıl bu kadar destansı bir halde anlatılabilir.

Kadro inanılmaz durumda. Sadece kadrosu için bile izlenir şu film ama daha fazla konuşup arkadaşlarının arasına şey yapmamak adına kısa keselim.

İzlenmeli bu film. İzlemeden ajan filmi izledim demeyin, gülebilirler bıyık altından :D

Army of Shadows (1969) 7+ / 10

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuz blog sahibinin onayından sonra yayınlanacaktır.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...