13 Eylül 2010 Pazartesi

Luther (2010) - 2010'un Bombası!!!


İzleyeceğim şeyin ne olduğunu spoi yemeden öğrenme gibi bir takıntıya sahibim. Bu da en çok dizi-mini dizi ikileminde zorluyor Beni. Bazı diziler mini dizilerle bazı mini diziler de dizilerle karışıyor çoğu zaman. Bu durumun tavan yaptığı genel bir problem kaynağı var; İngiltere. Adamların dizileri birkaç istisna dışında hep az bölümlü. Böyle olunca Benim takıntı iş başına geçiyor ve İngiliz dizilerine istemsiz bir ambargo uyguluyorum. Zamanla bu ambargo uzuyor ve o dizi 'izlenmeyecekler' arasına girip gündemden kayboluyordu.

Luther dizisinde şöyle bir durum vardı; dizi başlamış ve bitmişti. Buraya kadar güzeldi çünkü bu durumda toplam 6 bölümlük bir mini dizi olmuş oluyordu ama izleyenlerin konunun bir yere bağlanmadığını iddia etmeleri, dizinin bitmediğini söylüyordu. Bu sefer de Luther bir dizi olmuş oluyordu ama işin kötü tarafı görünürde 2. sezonla ilgili hiçbir haber yoktu. İşte bu ruh halinde günler gelip geçiyordu. Uzayan ambargoların diziyi gündemden kaldırma yanetkisi de her şeye rağmen Luther'a sökmemiş ve hala 'izlesem miler' arasında kalmayı sürdürüyordu.


Aslında önce diziyle nasıl tanıştığımı söylemek, bu kadar bekletip de neden 'izlenmese de olurlar' arasına girmediğini daha net açıklayabilir Luther'in. -Başta çevirmeni olmak üzere- diziye hatırı sayılır bir ilgi yoğunlaşmıştı. Tabii bu ilgiden ister istemez etkileniyorsunuz. Tüm imzaların 'Luther da Luther' diye dolup taştığı bir forumda dolaştığınızı düşünün, kim etkilenmez oleyo.gif

Sonunda 'hacım psikopat mısın? En kötü ihtimal, izlediğine lanet okuduğun uzun filmlerden birini daha izlemiş sayarsın kendini' diyerek izlemeye koyuldum Luther'ı. (İzlemez olaydım!!!. Buna daha sonra döneriz)

Dizi üzerine konuşmadan önce karakterlerimizi tanıtalım.


Asıl oğlan bu, John Luther. Psikolojik geçmişini bilmiyoruz ama Psikopatoloji dalında en az Yar. Doç. luğa oynar diyorum. Bu savımı da yine kendimce ortaya attığım 'bir psikopatı anlamak, en az onun kadar psikopat olmakla mümkündür' savımla destekliyorum biggrin.gif


Diziyi izlerken Beni, 'yav bir yerden çıkaracam ama nerden... nerden... nerden' içgeriş komasına sokan bu ablamızın adı Alice Morgan. Daha sonra zor da olsa anımsadım The Prisoner'da oynadığını ama çok da farketmezmiş. Demekki The Prisoner'da o kadar etkilememiş ki sadece gözsel bir hafıza üretmiş. Ama Luther'da nasıl bir oyunculuğu var anlatamam, resmen sınıf atlamış. Bu karakter, yukardaki tezime tez uydurma nedenim aynı zamanda.


Ian Reed. John Luther'ın ofis arkadaşlarından. Birbirlerine verdikleri destek gözyaşartıyor biggrin.gif


Diziye bizimkinin yeni yancısı olarak giriyor ilk başta. Justin Ripley mesleğe yeni başlamış, adalet duygusu henüz yıpranmamış, enerjik, işine önem veren genç bir polis.


Rose Teller. Luther'ın amiri. Abimize zor anlarında devamlı destek çıkmasıyla ön planda. Hiştt, durun aralarında bir şey yok. Sadece departmanın en gözde memurunu kaybetmek istemeyen, işini iyi yapan bir amir.


İlk başlarda sevimsiz gelen bu amcamız, Martin Schenk. Memurlarla ilgili şikayetlerde, var olan şikayetleri inceleyen biri. Bir nevi müfettiş-dedektif. Bizimkiyle pek anlaşamıyor.


Rome'u izleyenler hemen anımsamıştır eminim bu oyuncuyu. Güzel Niobe, burda Zoe Luther'ı canlandırıyor. İzlerken 'bu kadının kaderi hep böyle aldatan kadınları canlandırmak mıdır yavv' dediğimi anımsıyorum biggrin.gif


Ve son olarak 'Zoe'nin sevgilisi/Luther'in imtihanı' Mark North. İyi niyetli bir abimiz ama ne olursa olsun Luther'a bunu yapmayacaktın olummm oleyo.gif

Luther, öncelikle polisiye ve kriminal altbaşlığında gerilim-dram türünde bir dizi. Karakterlerden de anlaşılacağı üzere baş kahramanımızın adından geliyor dizinin ismi. John Luther diziye sadece ismini vermiyor. Bunun yanında aksiyonu fulleme, dramın dibine vurdurma, (yer yer senaristi tanıyormuşçasına çözdüğü bilinmezlerle) hikayeyi taşıma gibi görevleri de tek başına üstleniyor. John Luther'a bu payeleri vermek insiyatif kullanarak yapılan bir şey değil. İster istemez bunlar dökülüyor ağızdan ama bu durum diğer karakterleri silen bir pozisyon oluşturmuyor. Tüm karakterlerin ayrı bir ağırlık taşıması dizinin en önemli sağlamlık göstergelerinden biri olsa gerek. Bir başka gösterge ise müzikler. O ruh dinlendiren açılış ve kapanış müziği resmen süper. Massive Attack yapınca yapıyor abi (bkz House MD)!!!

Dizimiz John Luther'ın kişiliğini anlamamızı sağlayacak bir suçlu kovalamacasıyla başlıyor. Bu suçluya olan davranışı 6 bölüm boyunca izleyeceğimiz John'un nasıl bir geçmişe sahip olduğunu ve olayları nasıl hallettiğine dair ipucu seromonisi sağlıyor bize. Adaleti biraz hard tanımlayan yapısıyla John Luther, hem başarılı hem de tepki alan bir polis memuru. 'Zeki ama yaramaz çocuğu olan aile psikolojisi'ne sokuyor üstlerini her seferinde.

Dizinin ilk 4 bölümü farklı suç hikayelerini işliyor. Ne yalan söyliyim 5. bölüme kadar yalandan göze aldığım sonuçla karşı karşıya kaldığıma iyice inanmıştım. Artık bitse de kurtulsam ruh haline girmiştim ki, ilk bölümden beri birbirinden alakasızmış gibi görünen her ayrıntı karşıma mükemmel bir binanın tuğlaları, süper bir resmin fırça darbeleri veya muazzam bir kitabın sayfalarıymışçasına dikildi. 'O anlar'da yaşadığım hazzı sanırım çok az filmde yaşadım.

Bu haz 6. bölümünle beraber zirve yapıp 6. bölümün son sahnesiyle beraber yerini garip bir şeye bıraktı..... şiddetli merak!!!

Ciddi ya 'şimdi ne olacak?' oleyo.gif


                                                                                                                 Mehmet Bulut

7 yorum:

  1. Öyle güzel yazmışsın ki meraktan çatladım resmen. Hemen izledim. Süperdi.

    YanıtlaSil
  2. Böyle bir üslupta ve orjinallikte bir yorum okuyunca insanın izleyesi geliyor tabii:) neler çıkacak kimbilir o arşivden daha nelerr:)

    YanıtlaSil
  3. İzlediğim en güzel dizilerden. Yazının sonundaki espri çok hoş :)

    YanıtlaSil
  4. İzledim, resmen çok güzeldi. Devamı gelecek mi acaba?

    YanıtlaSil
  5. @Canan
    2 saatlik 2 bölümün geleceği konuşuluyor. Ama Ben beklemiyorum, gelirse tabii ki izleyeceğim ama gelmezse de sorun yok Benim için.

    YanıtlaSil
  6. Sabırsızlandım. Hemen izleyeceğim ilk fırsatta :)

    YanıtlaSil
  7. Duyuyordum diziyi. Ama çok matrak tanıtmışsın. Okudum hemen başlıyorum yarına. Eline sağlık :)

    YanıtlaSil

Yorumunuz blog sahibinin onayından sonra yayınlanacaktır.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...